Dag 18 : Komodo – Pink Beach - Manta Point - Flore - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Ineke & Henk - WaarBenJij.nu Dag 18 : Komodo – Pink Beach - Manta Point - Flore - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Ineke & Henk - WaarBenJij.nu

Dag 18 : Komodo – Pink Beach - Manta Point - Flore

Blijf op de hoogte en volg Ineke & Henk

27 September 2016 | Indonesië, Komodo

Dag 2 op de boot

’s Morgens om half 6 ging de motor en de generator aan (voor de andere 3 een korte en slechte nacht), waarna we gelijk verder voeren. Na een uur legden we aan op Komodo. We maakten weer een wandeling van anderhalf uur, dit keer zagen we meer varanen, zo in het wilde weg, wat mooie fotomomenten gaf en zo dat ze ook van heel dichtbij gefotografeerd konden worden.
We zagen een hert die een duidelijke beet van een varaan had, nog gemoedelijk aan het grazen was, niet wetende dat hij door een opkomende sepsis langzaam zou sterven. Het blijkt dat stervende dieren naar de waterkant gaan, om te drinken, waardoor ze verwachten dat de schadelijke bacterie uit het lichaam gespoeld wordt. Varanen komen tegen die tijd dan ook naar de waterkant, om hun hapje te nemen.
Bijzonder was, dat deze dag hoge heren uit Jakarta zouden komen en om de heren niet veel te laten lopen, was dicht bij de kust een geit in de boom opgehangen, waar 4 varanen omheen lagen, ze kwamen op de (bloed)lucht af, later zagen we nog een 5e aankomen, die eerst onder een boom lag met wel 15 kraaien in de boom (mooi gezicht). Jammer genoeg konden we niet op de heren wachten, want dan zouden ze de geit laten zakken en konden we zien hoe de geit in grote brokken uit elkaar werd getrokken en verorberd.
We voeren daarna nog een keer naar Pink Beach, waar de andere drie nog een keer snorkelden, mooie en vele vissen zagen en wat op het strand zaten en wandelden.
We voeren weer verder en aten weer een lekkere maaltijd aan boord terwijl we ook aan het manta (rog) spotten waren. Helaas zagen we slechts 2x een rugvin in de verte en 1x een schildpad langs komen, zonde, want een manta van 5 – 7 m doorsnede is toch wel een heel mooi gezicht, men wilde niet dat hier gesnorkeld werd, jammer, dan hadden we nog beter kunnen spotten.
Dus maar teleurgesteld weer terug naar de thuishaven. Tot de motor uitviel en we een half uur stuurloos ronddobberden. 2 bootjes kwamen ons te hulp, maar konden niets uitrichten. Uiteindelijk lukte het de kapitein om de motor aan de praat te krijgen en voeren we verder.
Achteraf hoorden we dat gids het toch wat angstig vond, omdat de boot door de stroming naar een rotseiland afdreef en daar zou kunnen kantelen.
Er was nog een snorkel-uitstapje gepland, daar vonden wij het al te donker voor worden.
Uiteindelijk kwamen we wat na 6 uur aan in de haven, met het invallen van de duisternis.
Bij het hotel aangekomen, bleek de generator stuk te zijn, dus geen licht. Dan maar eerst eten i.p.v. opfrissen. Restaurant Le Pirate probeerden we vandaag en dat beviel ons heel goed en dus lekker.
Terug in het hotel, snel douchen (we voelden ons alle 4 niet echt fris na 2 bootdagen) en gaan slapen.