Verslag van de hele reis - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Ineke & Henk - WaarBenJij.nu Verslag van de hele reis - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Ineke & Henk - WaarBenJij.nu

Verslag van de hele reis

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Ineke & Henk

17 Oktober 2020 | Nederland, Hoofddorp

Individuele reis Singapore – Borneo – Jakarta

Vooraf
De hoofdingrediënten voor deze reis waren voor Ineke het bezoek aan Aswin in Singapore, een reis door Borneo, ook voor Henk om zijn familie, de orang-oetangs, te laten zien en dan naar zus Lies in Jakarta, waardoor we dan ook gelijk weer de moeder van Ineke konden begeleiden naar Nederland. Dit laatste kreeg een extra dimensie, na het boeken kreeg moeders 2 CVA’s, begeleiding was dan ook zeker nodig.

Dag 1 : vrijdag 19 april : Schiphol – Copenhagen – Singapore

We werden zoals gebruikelijk mooi en snel door Peter naar Schiphol gebracht.

De vlucht direct naar Singapore was volgeboekt, we konden eerst naar Copenhagen met de KLM en dan naar Singapore met Singapore Airlines.
Het inchecken voor een Europese vlucht gaat toch sneller en de security check helemaal, gewoon gelijk doorlopen. We hadden veel tijd over om nog even te drinken, eten en genieten van de drukte op Schiphol.
Daarbij nog 1e rangs uitzicht hoe iemand, zwaarlijvig, door de brandweer op een schepbrancard uit een vliegtuig werd gehaald.

Het was heel helder weer, dus we hadden tijdens de vlucht een mooi uitzicht op het land onder ons, eigenlijk was alles van de aardrijkskundelessen nog goed blijven hangen en dus alles was herkenbaar.

Op Copenhagen was de overstap een klein anderhalf uur. Een leuk, gezellig vliegveld met veel winkeltjes, en omdat je in Denemarken bent, ook Lego-winkeltjes.

Aan boord naar Singapore hadden Ineke en ik 3 stoelen voor ons 2tjes, lekker riant.

Dag 2 : zaterdag 20 april : Singapore

De verzorging was weer uitstekend en na 12 uur landen we veilig en goed in Singapore.
Wij kwamen snel door de immigratie heen, Dennis en Stephanie hadden een slome ambtenaar.
De koffers lagen al op de band en een taxi voor 4 personen met bagage was gelijk geregeld.
Een half uurtje later stonden we bij Aswin voor de deur.

Aswin heeft een leuk, klein 2 kamertjes flatje, in een hele hoge flat in Queenstown op de Commenwealth Avenue.
Aswin leidde ons gelijk rond, er was van alles: 4 zwembaden, fitnessruimte, bibliotheek, ruimtes voor feestjes, grote garage, ruimte om te BBQ-en; vanaf zijn balkon kijkt hij op de metrohalte.

Tijdens de rondleiding, we kregen gelijk een fikse regenbui over ons heen, merkte ik dat de lens van mijn camera stuk was (alweer ☹). Dat wordt dus een nieuwe kopen.
Daarna gingen we in een hawkercentre lunchen, dit zijn heel veel kleine stalletjes met uiteenlopende soorten eten bij elkaar, en dan eet je op een centrale plek.
Lekker en goedkoop, eenvoudig.
We waren best moe na een driekwart dag vliegen en tijdsverschil, we wilden daarom wel naar het hotel, Holliday Inn Sinagapore Clarke Quay, om uit te rusten.
De kamer van de kinderen was klaar, de ouderen moesten nog even wachten.

Singapore is een stadstaat met heel veel inwoners.
Kentekenbewijzen worden er mondjesmaat verstrekt, er is een hele lange wachttijd. Er rijden veel luxe auto’s rond, de eerste dag zal ik bv. al meer Rolls Royce, dan in een jaar in Nederland.
Door het beperken van het autogebruik, is er een heel goed openbaar vervoer, met een sterk metronetwerk en ontelbaar veel bussen. Alles is ook hier te doen met een OV-chip en rijdt stipt op tijd.
Google Maps doet het perfect, altijd een goede openbaar verbinding te vinden.

Aswin kwam ons ophalen, we gingen een stukje met de taxi en daarna liepen door straten in de buurt van Aswin zijn werk. Naast zijn werk aten we in een hawker heerlijke wafels, waarna we doorliepen naar een grotere luxere mall, Singapore heeft er heel veel.
Hier kon ik een lens kopen, de lens die ik wilde en Ineke wilde dat ik er gelijk een tas bij kocht, ter bescherming tegen stoten.
De weg werd vervolgd naar Marina Bay Centre waar we voor het Marina Bay Sands (hotel) een mooie lichtshow zagen.
We liepen daarna verder naar een kanaal met heel veel eettentjes met terrassen aan het water.
Bij een visrestaurant gingen we eten, iedereen vis en ik beef. De visliefhebbers namen gebakken rijst, nou hier was de vis echt langsgelopen en snel verder gegaan. Ondanks dat het drinken gratis was, zou dit het duurste eten van een week Singapore worden.
Wij liepen daarna naar het hotel langs vele gezellige drink- en eettentjes en namen nog een koffie op het terras van het hotel.

Dag 3 : zondag 21 april : Singapore

Aswin was vrij.
We gingen met de bus zijn kant op, om bij hem met de metro naar de Chinese en Japanse tuin te gaan.
Na een uitgebreide wandeling daar reden we met de metro terug naar het centrum, de Orchard Road, de winkelstraat van Singapore met heel veel malls en ook erg dure winkels van alle bekende wereldmerken.
In de grote mall aten we sushi (Itacho Shushi), we hebben nog nooit zulke lekkere gegeten.

Daarna inkopen doen: wireless oortjes voor Ineke haar iPhone, een simkaart voor de verblijven in Singapore, Borneo (Maleisië) en Jakarta.
We zijn daarna de hele Road afgelopen en aan het eind vonden ze een restaurant waar ze ‘duck’ konden eten (TungLok Xihé Peking Duck). Henk weer aan de beef en de rest aan de duck, zulk een lekkere hadden ze nog nooit gehad, zelfs niet bij Duck King in Jakarta.

Wij met de bus naar het hotel en Aswin met de metro naar zijn flat.
De jongelui gingen nog iets drinken langs het kanaal en wij op het hotelterras.

Dag 4 : maandag 22 april : Singapore

Aswin moest weer werken en wij zijn de Grab (een soort Uber) naar Chinatown gegaan.
We liepen langs het marktje en de vele winkeltjes, in hèt winkelstraatje kregen we een giga-onweerbui over ons heen, waardoor we naar binnen gejaagd werden. We namen het restaurant Hawker Chan, een bijna fastfood Chinees, die een Michelin-nominatie kreeg afgelopen jaar.

Het werd weer droog en we vervolgden de weg, met de metro, naar Little India, de Indiase wijk in Singapore.
Uit de metro kwam de bekende Indiase wierrook lucht je al tegemoet. We liepen door de winkelstraatjes en kochten wat spulletjes in een echte Indiase supermarkt. Ineke zag allerlei dingen die je tegenwoordig niet meer kunt kopen en die ze nog kent van haar vader: zoals Sloan’s balsam, Brylcream en talkpoeder.

We namen weer de metro en reden door naar Garden by the Bay.
We bezochten daar eerst Floral Fantasy, een kleine hal met heel veel orchideeën en andere planten.
Met een shuttle reden we naar Flower Dome en Cloud Forest, 2 hele grote glazen hallen.
Flower Dome: daar was allerlei struiken en bomen uit verschillende delen van de wereld met als speciale tentoonstelling ‘Tulp Mania’, vele tulpen met wat Hollandse bijzonderheden (klompen, fietsen, windmolen, huisje met rieten dak, dit alles gesponsord door de KLM.

Cloud Forest was een indrukwekkend aangelegd oerwoud met heel veel tropische en regenwoud vegetatie aangebracht op m.n. verticale wanden. Helemaal bovenin was ook veel horizontale beplanting met tussendoor planten nagemaakt met Lego. Ergens tussendoor had men ook de nodige druipsteen pegels neergezet.

Toen we buiten kwamen, was het donker en we wilden eten, we spraken met Aswin af bij Newton Food Centre, een hele grote hawker, waar iedereen naar eigen wil een maaltijd bij 1 van de vele tentjes ging halen.
Tenslotte met de metro naar Orchad Road om een bakkie koffie te doen en Ineke kon bij een hele luxe theezaak (T2) thee en theezetapparaat kopen.

Dag 5 : dinsdag 23 april : Singapore

Na het ontbijt vertrokken we met de Grab naar de Wetlands, een mangrove-gebied aan de rand van Singapore, waar je de eerste flats van Maleisië al ziet liggen.
De beesten die Maya heeft gezien, die zagen we allemaal niet: krokodillen, vissen met pootjes, diverse soorten vogels, aapjes. Wat wij zagen een paar leguanen, een paar ibissen en pelikanen, een eekhoorn en 1 ijsvogel.
Tijdens de wandeling een hele heftige regenbui, mogelijk dat daardoor de beesten zich ook verstopten.

We lieten ons daarna tijdens weer een heftige bui weer door Grab naar de stad brengen, naar Marina Bay Sands Shopping Mall.
We bewonderenden (erg luxe) winkels en namen een lunch bij de Food Court, weer erg lekker en heel betaalbaar.

Ondertussen was het droog en buiten erg klam/benauwd door de vele regen. We gingen weer naar de Gardens by the Bay, nu om de Skyway te doen.
Er staan daar diverse kunstzinnige dingen die een soort bomen moeten voorstellen, ze zijn heel hoog.
Tussen 2 van die bomen is een brug gespannen, daar word je met een lift naar toegebracht.
Stephanie wilde juist ’s avonds en dat was heel goed ook: het uitzicht met een skyline van licht. En net voor het einde van onze wandeling begon een licht-muziek show met de vele duizenden lampjes die in de ‘bomen’ zaten, op allerlei bekende popsongs. 10 minuten lang, heel mooi.
Daarna terug naar de Mall voor het diner, waar Aswin zich weer bij ons voegde en weer heerlijk eten. Jammer dat wijn en bier zo onbetaalbaar zijn om erbij te drinken.
We sloten af met een bakkie bij Starbucks en Ineke en ik namen nog 1 bolletje ijs bij een ijszaak: salted toffee, zo’n lekker ijs hadden we nog nooit gehad, 1 bolletje was ook wel aan de prijs: SGD 8,-- = € 5,25.

Dag 6 : woensdag 24 april : Singapore

Ik wilde een niet-loop-dag, Ineke en de kinderen trokken er met elkaar op uit.
Eerst gingen ze naar Marine Bay Sand Hotel, om helemaal bovenin, op het grote verbindingsstuk van de 3 torens, wat te drinken, maar vooral te genieten van het uitzicht.
Geschreven door Ineke:
Daar op de top van Marina Bay Sands Hotel, op de 57ste verdieping hebben we een cocktail genomen, Singapore Sling. Het smaakte heerlijk.
Er tegenover zag je het zwembad, alleen toegankelijk voor gasten.
Daarna gingen we met de metro naar het gebied rond Andaz Singapore, heel mooi groen. Alles ziet er prachtig verzorgd uit, langs het Raffles Hospital naar de Haji Lane.
Een heel leuk kleurig straatje met aparte winkeltjes waar je leuke dingen kan kopen, zoals handgemaakte sieraden, leuke aparte kleding etc. Stephanie heeft een jurk en een Burberry vintage rok gescoord.
Dennis heeft een leuke winkel ontdekt die kleding verkoopt van ‘Supreme’ een heel hip en duur merk, populair bij de jongeren.
Hierna met de Grab terug naar het hotel, toen we net in de taxi zaten, brak er een heftige onweersbui uit.

Daarna zijn we met Aswin naar China Town gegaan om in een hawker-straat te gaan eten. Voordat we er kwamen, passeerden we al vele tientallen eettentjes/straatjes/pleintjes.
Ineke herkende het niet, dat we er al een keer gelopen hadden. ’s Avonds ziet er anders uit door al de soorten verlichting en kleurtjes. Het ziet het er ook gezelliger uit.
Tenslotte nog in een mall een bakkie doen en weer terug naar het hotel.

Dag 7 : donderdag 25 april : Singapore

Na het ontbijt wilde Ineke graag (met de Grab) naar de Botanische Tuin, een voor iedereen toegankelijke groot park met waterpartijen, heel veel (indrukwekkende) bomen, veel eekhoorns, cactustuin, gedeelte met allerlei varianten van gember (zelfs planten/bloemen die wij niet kennen als gembervariant). Voor de hele mooie orchideeëntuin moest een kleine entreeprijs betaald worden.

Na het lunchen gingen we naar het Nationaal Museum, waar een tentoonstelling is over de geschiedenis van Singapore, het begin met de Portugezen, de Nederlanders, de Engelsen, de korte Japanse overheersing, het binnenstromen van Indiërs en vooral Chinezen, de stedenbouwkundige en landschapsontwikkeling.

’s Avonds weer met Aswin erbij eten en koffiedrinken in Chinatown.

Dag 8 : vrijdag 26 april : Singapore – Langkawi

Wij moesten wat vroeger op dan tot nu toe, we hadden de ochtendvlucht naar Langkawi, een eiland van Maleisië.
Een gedeelte van onze bagage (vooral bestemd voor Jakarta) lieten we in het hotel achter, we komen hier terug voor vertrek naar Jakarta. We hebben nog nooit zulke lichte koffers gehad.
De incheck verliep voorspoedig, daarna konden we nog de BTW terugkrijgen van de spullen die we gekocht hadden (o.a. de lens), dat ging bijna geheel geautomatiseerd m.b.v. je paspoort.
Het vliegtuig vertrok te laat, omdat er eerst koffers uitgehaald moesten van personen die niet kwamen opdagen.

Op het vliegveld van Langkawi ging alles ook snel en we konden weer gebruik maken van Grab voor de taxi, ideaal.
Na een korte rit over het eiland kwamen we aan bij ons resort. Heel groot met zwembaden, groot strand aan bijna blauw zeewater, veel mooie restaurants. Er is een shuttle nodig om bij de chalets te komen.
De kinderen hadden een latere vlucht, ze kwamen rond het avonduur.
Ineke is gaan zwemmen, ik van alles doen op de laptop.
Door Ineke geschreven:
Heerlijke en prachtige strand en zee. Je kon zo de zee in lopen over het zachte zand, geen steentjes te voelen.
Ik heb gezwommen in de blauwe zee, werkelijk heerlijk water, het summum van zaligheid. Af en toen sprong er een vis uit het water. Echt prachtig.

Dag 9 : zaterdag 27 april : Koningsdag : Langkawi

Na een slechte nacht door de lawaaierige airco en het ontbijt lieten we ons naar een ‘Oriental Village’ brengen waar ook een gondelbaan begon naar een 590 m hoge berg. Dit verliep in 2 fasen.
Helaas was het wat mistig, waardoor je niet veel zag van de omgeving, normaal kun je makkelijk kijken naar een 5 km verderop gelegen Thais eiland.
Ineke en ik hebben nog lang in de rij gestaan voor het tandradbaantje naar een lange skywalkbridge over het regenwoud, toen werd het helemaal mistig.
Beneden was er iets met konijnen, Stephanie heeft het wel kunnen vinden, Ineke niet. Stephanie vond de meeste konijntjes er niet zo goed uitzien.
In de namiddag gingen we zwemmen en wat bijslapen.

Diner in een restaurant verderop, de andere 3 aten een lekkere zeebaars en ik Thai curry beef en een mangoboot met ijs na (we hebben nog nooit zo’n lekkere mango gegeten).

Dag 10 : zondag 28 april : Langkawi – Kuching

Na een rustige opstart met een apenfamilie op het dak van onze chalet namen we afscheid van Dennis en Stephanie, die we over anderhalve week in Jakarta weer gaan zien (zij gaan overmorgen naar Bali) lieten we ons naar het vliegveld brengen om via Kuala Lumpur naar Kuching te gaan.
Daar kwamen we in de loop van de avond aan, weer vanaf het vliegveld met een Grab nu naar het Imperial Hotel.
Dit hotel ligt in een grote mall, waar we de sushi-tent wilden proberen, echt heel goed en lekker, dan hoef je niet zo snel meer sushi van de Japanner in Albert Heijn Gelderlandplein.

Dag 11 : maandag 29 april : Kuching

Het ontbijt is hier iets eerder afgelopen, dus wat eerder opstaan; ook hier is het ontbijt weer erg groots met ook heel veel vooral warme maaltijd-dingen. Geen kaas en vleeswaren.

’s Morgens begonnen we met in het stadje te wandelen.
Echt Chinese uitstraling met allemaal kleine handwerkers werkplaatsjes, winkeltjes, grote mall, eettentjes en ook een Indiase straat.
Aan de rivierkant, Waterfront, een grote boulevard, met een mooie S-vormige brug naar de overkant, uitkomend bij het Court, een erg mooi gebouw.

Na he lunchen lieten we ons brengen naar het Semenggoh Botanical Park, om naar het voeren van orang-oetans te kijken. Semenggoh is geen dierentuin, maar een oerwoud, natuurgebied waar de orang-oetans ooit gered zijn. De oudste is 48 jaar. Inmiddels is er een familie van ongeveer 8 orang-oetans. Ook de orang-oetans die daar geboren zijn, kunnen niet overleven in de vrije jungle.
Eerst kwam er eentje en langzamerhand kregen we alle 8 te zien, een zeldzaamheid.
De beesten komen 3 maanden niet naar het voeren, dat is in de tijd dat er in het oerwoud veel vruchten zijn. Zoals eerder geschreven blijken de dieren niet meer echt in de vrije natuur te kunnen leven, ze hebben de helpende hand van de mens nodig, uitzetten in de natuur is voor orang-oetans, beren en bepaalde toekans dodelijk geweest.
De terugkeer met Grab ging niet zo vlotjes, omdat de plek afgelegen ligt en het spitsuur was. Uiteindelijk lukte het gelukkig wel om er een te krijgen.

Het avondeten deden we in het Indiase restaurant tegenover het hotel, de Grab-chauffeuse vertelde dat het een hele goede naam had, een eenvoudig restaurant met eenvoudige tafeltjes met stoelen er omheen. Het eten was echt goed/lekker. Ineke had Laksa Serawak en Siroop Bandung genomen en Henk Chicken Tandoori.

Daarna met de Grab weer naar de Waterfront, waar we aan de oever van de Court een mooie lichtshow zagen.
Tenslotte nog wat wandelen langs de gezellige boulevard met veel stalletjes en eet/drinktentjes; er was een kraampje met heel veel soorten spekkoek (kek lapis)
We gingen ook nog wat eten en drinken, Ineke een overheerlijke Cendol.

Dag 12 : dinsdag 30 april : Kuching

’s Morgens op tijd op om naar het Bako nationaalpark te gaan voor een wandeling door het oerwoud en in de hoop wat dieren te zien.
We reden eerst met de auto een 3 kwartier, om daarna met een boottocht van een half uur in een bezoekerscentrum uit te komen. Hier vandaan waren vele wandel/hikepaden uitgezet, het was vandaag zo warm dat de meeste niet te doen waren.
We zagen 1 wildvarken met 3 jonkies, 2 proboscis apen oftewel neusapen uit de verte, een bijzonder slangetje (green viper), 2 spiders, een gekko en heel veel visjes in de plassen her en der. Een green viper kan 3 weken onbeweeglijk in de boom op een tak zitten. Door de hitte zijn de dieren gaan schuilen in het groen, waardoor we jammer genoeg maar weinig zagen.
Onze gids kon heel veel uitleggen over de planten/bomen in het woud en over medicinale werkingen.

Ineke:
Maleisië blijkt een welvarend land te zijn. Alle religie leven vredig naast elkaar. We zagen een moskee en een katholieke kerk naast elkaar, een heel groot kruis op de kerk. In Kuching een Chinese tempel naast een moskee. Een voorbeeld voor veel landen, ook voor Nederland. Ik heb niet het idee dat iemand zich hier achtergesteld voelt. Iedereen is gelijk, zo beweerde ook de taxichauffeur. Ik heb het idee dat het geloof hier geen issue is.
Onze gids vertelde dat iedereen recht heeft op goede gezondheidzorg, het is gratis. Ook scholing is gratis. Talentvolle mensen krijgen een beurs, er is ook een staatspensioen voor iedereen, een soort AOW dus.

Eenmaal terug in het hotel gingen we ons verfrissen en wat rusten.
Daarna boodschappen doen in de mall naast het hotel en toen we langs de sushi-tent liepen was de verleiding wel erg groot en bleven we hier eten.

Dag 13 : woensdag 1 mei : Kuching – Kota Kinabalu

Een rustige ochtend, na het ontbijt wat lezen en internetten, boodschapjes doen in de mall.
De lunch namen we bij het Indiase eettentje aan de overkant, waar ik kon genieten van een heerlijke, uitgebreide roti en Ineke van gebakken kwee tiau, dikke rijstmie.
Dat alles voor in totaal 5 euro inclusief drank.
Daarna langzamerhand met de Grab naar het vliegveld, na het inchecken mocht Ineke niet naar binnen, omdat Opodo haar voornaam onjuist op het ticket had gezet, maar ook dat kwam weer goed.

Na een uurtje vliegen kwamen we tegen de avond aan Kota Kinabalu (hier KK genoemd).
Ineke wilde graag een keer voelen hoe het is om in Hilton te zijn/slapen, hier is het relatief goedkoop, dus daar een kamer voor 3 nachten geboekt.
Het hotel in Kuching was echt niet slecht met vriendelijke goede ontvangst/bediening, maar Hilton was toch echt klasse. Een nog betere kamer dan in Kuching, alleen bleek het elektronisch regelsysteem van de kamerverlichting (op zich heel ingenieus) niet goed te werken. Maar zonder probleem kregen we een andere kamer.
Geweldig luxueus, heerlijk bed, echt super om van deze welverdiende luxe te genieten.

We wilden ergens langs de waterkant, ook hier Waterfront genaamd, gaan eten; heel veel restaurantjes met terras aan de Zuid-Chinese Zee, bijna elk restaurant had live muziek, gezellig en van goede kwaliteit.
Het was een kleine wandeling, waarbij we onderweg al heel veel restaurantjes tegen kwamen, relatief veel visrestaurants. Ook liepen we langs winkels/kraampjes met lokale voedingswaar, we kochten o.a. koffie en thee.
We besloten uiteindelijk Thais te gaan eten. Ineke nam krab, het was wel een gedoe om het vlees eruit te krijgen, het smaakte heel goed.
In tegenstelling tot Kuching was hier wel bier te krijgen.

Dag 14 : donderdag 2 mei : Kota Kinabalu

Na een rustige opstart besloten we vandaag naar het Lok Kawi Wildlife Park te gaan.
Nadat de we eerst de snorkeltocht voor de vrijdag gereserveerd hadden, reden we met de Grab naar het Park, een half uurtje rijden.
Een klein parkje met wat olifanten, veel hertensoorten, een paar orang-oetans, gibbons, neusapen, een tijger, bijzondere vogelsoorten, o.a. paradijsvogel en verschillende toekans.
Aan het eind was er nog een show met 2 beesten waarvan ik de naam niet meer weet (beetje katachtigen), papagaaien en slangen.

Terug naar het hotel met Grab ging niet lukken, na lang proberen kwam iemand van de security met het aanbod dat zijn vriend ons wel wilde brengen, het bedrag was wel veel hoger, maar ja beter dan niet terug kunnen. Uiteindelijk wilden ook 2 Japanse meiden mee, daardoor werd het iets goedkoper.

In het hotel is Ineke gaan zwemmen en ik nog zaken regelen voor morgen en probleempjes oplossen voor het Rode Kruis.

Gisteren liepen we langs hele drukke visrestaurants (Welcom Seafood, bijna een vis-hawker) achter het hotel, eentje wilden we vandaag proberen, blijkt dat de enige van alle restaurants te zijn met een wachtrij, dan moet het wel goed zijn. We sloten achteraan in de rij van 10 meter, dachten dat wordt wel een half uur wachten, binnen een kwartier waren we aan de beurt.
De wachtrij was voor/langs een zaak met lokale specialiteiten, dus Ineke kon de verleiding niet weerstaan, ze kocht daar een zak pinda’s en 2 zakjes bumbu, o.a. om laksa te maken.
Het restaurant was een belevenis, wat een fabriek, het leek bijna wel fastfood, toch was de bediening heel persoonlijk. Je kreeg een nummer, daarmee bestelde je eten wat op een groot bord aangeplakt was; de kip, de reuze garnalen en de mihoen waren heerlijk. Dit alles voor 20 euro inclusief bier en watermeloen juice.
We sloten af met een koffie en een lekker, bijzonder gebakje in de hotellobby.

Dag 15 : vrijdag 3 mei : Kota Kinabalu

Vanmorgen vroeger op, we werden opgehaald om te snorkelen.
We waren op de boot met 2 duikers en 10 snorkelaars, de organisator was een goed georganiseerd bedrijf: Amazing Borneo Tours.
De 1e duik was heel mooi, qua koraal en veel vissen en veel soorten vissen, genieten.
De 2e duik was een mooi koraalgebied, alleen heel weinig vis. De duikers kwamen terug met heel enthousiaste verhalen over wat ze aan vis gezien hadden.
We kregen een lunch op 1 van de kleine eilandjes en daarna moesten we ons nog 5 kwartier vermaken op een eiland waar niets te beleven is; anderen hebben nog wel een aap gezien.
Hierna voeren we terug naar de haven en werden weer naar het hotel gebracht, waar we nog rusten, zwemmen, foto’s uitzoeken en verhaaltjes schrijven.

’s Avonds weer eten bij het visrestaurant achter het hotel, wat zijn die garnalen toch groot hier.
Daarna nog even voor Ineke Starbucks-mokken halen en koffie nemen in het hotel en ons voorbereiden op het vertrek van morgen.

Dag 16 : zaterdag 4 mei : Kota Kinabalu – Singapore

Nog 1x genieten van het uitgebreide ontbijt van Hilton en dan naar het vliegveld om weer terug te gaan naar Singapore.
Op het vliegveld ging het wel heel snel/efficiënt. Een kwartier na aankomst met de Grab zaten we al aan de koffie.

We kijken op Maleisië/Borneo terug op een fijn land met hele lieve, fijne mensen, alle geloven leven gewoon naast elkaar zonder problemen. Het land komt op ons als goed georganiseerd en welvarend over. Wel zijn de prijzen ver onder ons niveau.

Op het vliegveld van Singapore, Changi, is een groot winkelcentrum aangelegd, Jewel, van 1 miljard Singapore-dollar = € 655,6 miljoen. Daar wilden we wel even kijken, we hebben er nu de tijd voor.
Het is echt een mooi centrum in het rond gebouwd met als centraal punt een grote stroom water die uit het dak naar beneden stort.
We aten er heel bijzonder zwarte sesamijs met nog zaadjes erin en macha-ijs, erg lekker.
Daarna met de taxi naar ons hotel, opnieuw Holiday Inn Clark Quay (Kee moest Ineke van de taxichauffeur zeggen). De taxi’s in het vliegveld-winkelcentrum was een grote stroom wagens die met 40 tegelijk naar binnen mochten, verdeeld over 4 perrons, passagiers erin, wegrijden, de volgende 40; een mooi voorbeeld voor Schiphol.
Na Hilton en ook de andere kamers in Maleisië, viel onze kamer hier toch wel wat tegen, het is een stuk kleiner en eenvoudiger.

Aswin kwam ons in het hotel halen en we gingen eten in de Hawker van Newton Place. Wat was het er druk.
Daarna koffie drinken in de mall van Orchard Road waar Ineke gelijk een mooie Bluetooth-speaker van JBL kocht voor de praktijk; scheelt wel met Nederland.

Dag 17 : zondag 5 mei : Singapore

Na het ontbijt kwam Aswin ons ophalen om naar de Zoo te gaan.
Een bijzondere dierentuin, omdat het in een subtropisch woud ligt. Vooral een fijne plek voor sommige dieren zoals de orang-oetans en chimpansees die er de nodige ruimte hebben, vele andere dieren hadden niet zo veel ruimte en/of waren alleen, sommige dieren waren ook niet te zien, verstopt door het warme weer (?). Alles bij elkaar toch nog heel veel foto’s gemaakt.

In de namiddag lieten we ons naar Holland Village brengen, vernoemd naar de Engelse generaal Holland.
In de wijk wonen relatief veel goed betaalde expats, veel Nederlanders. Momenteel zijn er 10.000 Nederlanders woonachtig en werkzaam in Singapore, vertelde Aswin.
Er is een Nederlandse patatkraam, Martin Zwerts uit Eindhoven, waar ze ook frikandellen, bitterballen en kroketten verkopen, inclusief patatje oorlog.
Na wat wandelen kocht Henk ook maar gelijk een JBL-speaker en we gingen sushi eten, ernstig lekker.
Daarna weer terug naar het hotel en kijken hoe we de nu loodzware koffers goed ingepakt gaan krijgen, gelukkig mogen we tot 30kg per koffer, morgen op het vliegveld gaan we het zien.

Dag 18 : maandag 6 mei : Singapore – Jakarta

Iets vroeger opstaan om op tijd op het vliegveld te zijn. De Grab-rit verliep weer snel, evenals het inchecken; koffers 25 en 28 kg. De handbagage hebben we maar niet gewogen.
Na een rustige vlucht met lekker Singapore Airlines eten waren we 2 uur later op Jakarta.
Nieuwe terminal met erg grote afstanden, niet helemaal duidelijk waarom zo inefficiënt groot.

De Goldenbird-taxi bracht ons in relatief snel tempo (goed om de meeste files heen) naar Moeders/Lies/Gun, waar de 2 honden Pablo en Lady Ineke heel enthousiast verwelkomden.
Moeders leek ons geestelijk de oude, handenfunctie is niet optimaal en verminderde kracht, ook het lopen is wat zwakker en onzeker.
De 4 gingen naar een koor-avond, Moeders haar afscheid, en ik bleef thuis wat lezen, foto’s uitzoeken. Met mijn ‘jeugd-koor-trauma’ vond Ineke het ook maar goed dat ik niet meegegaan ben.
Daarna Lies en Ineke nog lang kletsen en uiteindelijk naar bed.

Dag 19 : dinsdag 7 mei : Jakarta

Een rustige ochtend, daarna wilde Lies en Gun met ons ergens eten.
Dit werd in een luxe, mooi gerestaureerd gebouw. Met luxe zaaltjes voor eten in besloten sfeer en veel fauteuils her en der om tussendoor te relaxen.
Het eten was heel bijzonder Indonesisch, ook voor Lies & Gun, ernstig lekker.

Na het eten wilden Ineke en ik wat wandelen door de wijk, Kemang, maar er werd heftige regen voorspeld, dus lekker thuis lezen en spelen.
Jati had eten gemaakt en dat was weer heerlijk.
Ineke had de hele avond om te kletsen en ik kon alle vakantiefoto’s in orde brengen.

Dag 20 : woensdag 8 mei : Jakarta

Ineke en Lies gingen ’s morgens naar de kapper.
Ik een paar urgente mailtjes opstellen voor natuurlijk het Rode Kruis.

Daarna gingen we in een mall in de buurt weer heerlijk eten, net als gisteren was het in het restaurant erg rustig door de Ramadan. Bijzonder is, je mag dan wel bier drinken, maar omdat het Ramadan is, mag er geen herkenbaar flesje op tafel staan.
Na het eten ging moeders nog kleding met de meiden kopen en ik kon genieten van hoe inefficiënt het personeel van de mall omgaat met een hele heftige onweersbui.
Eenmaal thuis konden we ook nog niet gaan wandelen door de regen.
Toen het droog was, liepen we naar de kleermaker en wilden nog een rondje maken. We vonden een cafeetje met heerlijke koffie en zwarte sesamgebak. Daarna wilden we het rondje afmaken terug naar huis en toen verdwaalden we compleet, uiteindelijk hebben we ons maar door de taxi naar huis laten brengen er was geen tuktuk te vinden.
Eenmaal thuis was moeders bezig met haar laatste fysiobehandeling in Indonesië.
’s Avonds foto’s voor de site en het boek uitzoeken en Ineke weer verder kletsen met haar zus.

Dag 21 : donderdag 9 mei : Jakarta

Weer rustig opstarten en wat dingetjes.
’s Middags had Ineke een afspraak gepland met Janice, haar huisgenoot tot 3 weken geleden, die nu weer definitief naar Jakarta is en bij haar vader in de donutszaak werkt.
We werden door BlueBird naar Plaza Indonesia gebracht, een luxe mall.
Het werd een gezellige lunch met haar en haar leuke, knappe moeder bij de Parijse broodjeszaak Paul.

Na de lunch liepen we nog wat door de mall heen.
Jakarta heeft sinds kort een metro, die wilde Ineke graag een keer zien/proberen. Bij uitgang kwamen we Dennis en Stephanie tegen, die wilden mee en we reden in de mooie metro naar blok M, de oudste mall van Jakarta.
Daar liepen we ook daar wat rond en dronken koffie, omdat het buiten weer heel hard regende.

We wilden naar Bakmi GM (dé bamisoep-tent voor Ineke en Stephanie), echter het regende nog hard en we wilden toch eten. Dan krijg je weer een typisch stukje Indonesië: beneden bij de lift stond een mannetje in poncho met paraplu’s die hij aan ons gaf en ons naar het restaurant bracht, kost natuurlijk wel wat, maar iemand heeft weer een stukje werk/inkomsten.
Nadat de we genoten van het eenvoudige en lekkere eten, gingen we met de Grab naar Lies/Gun, c.q. hotel.
Na het nodige bijkletsen (m.n. over hoe nu verder met Moeders) en foto’s bekijken, was het weer bedtijd.

Dag 22 : vrijdag 10 mei : Jakarata

Heel rustig ‘thuis’dagje.
Tussen de middag een afscheidsetentje, helaas zonder Gun.

’s Avonds heeft Ineke nog lang kunnen praten met Gun hoe nu verder met Moeders (Nederland vs. Indonesië)

Dag 23 : zaterdag 11 mei : Jakarta – Singapore

’s Morgens ging Ineke had zwemmen met de honden, anders is ze niet bij Lies en Gun geweest.
Na de lunch kofferpakken en met de taxi naar het vliegveld.
Alles verliep weer goed en voorspoedig op de beide vliegvelden.

Dag 24 : zondag 12 mei : Singapore – Schiphol

Na een goede, verzorgde nachtvlucht weer veilig op Schiphol, waarna ‘chauffeur’ Peter ons weer oppikte en snel weer thuis.
We keken terug op een mooie reis met vele bijzondere indrukken/ervaringen.